Neuroróżnorodność w mieście
Kraków pragnie działać intensywnie na rzecz budowania świadomości i wiedzy na temat autyzmu. Troska o potrzeby osób w spektrum autyzmu przejawia się w różnych obszarach działania miasta. O spełnienie tych potrzeb dbają krakowskie instytucje kultury, ośrodki pomocy społecznej oraz urzędy, które starają się dostosowywać ofertę i swoją przestrzeń do osób w spektrum autyzmu.
OŚRODEK DLA OSÓB DOROSŁYCH ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zakończył przebudowę budynku przy ulicy Modrzewiowej 25 na potrzeby osób ze spektrum autyzmu. W cichym i spokojnym rejonie miasta powstało nowoczesne, a zarazem kameralne miejsce, przeznaczone dla osób najbardziej wymagających opieki. To pierwsze w Polsce tego typu miejsce – znajdą tam swój dom te osoby dorosłe ze spektrum autyzmu, których rodzice ze względu na swój wiek i choroby, nie mogą sprawować nad nimi opieki. W placówce będą nie tylko miejsca pobytu stałego, ale także zajęcia dzienne.
CENTRUM AUTYZMU
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy pn. Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych jest placówką obejmującą całościowym oddziaływaniem terapeutyczno – edukacyjnym uczniów z autyzmem oraz pokrewnymi niepełnosprawnościami. W naszym Ośrodku dostrzegamy potrzeby ucznia, rodzica i pracownika oraz stale dążymy do ich zaspokajania. W Ośrodku panuje przyjazna atmosfera, w której wszyscy czują się dobrze i bezpiecznie.
Dzięki właściwej organizacji pracy oraz stosowaniu zindywidualizowanych oddziaływań edukacyjno - terapeutycznych Ośrodek zapewnia wychowankom możliwość zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do ich rozwoju.
SPECJALISTYCZNE CENTRUM WSPIERAJĄCE EDUKACJĘ WŁĄCZAJĄCĄ W KRAKOWIE
Tworzenie SCWEW powierzono Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno-Wychowawczemu pn. "Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych" w Krakowie – placówce obejmującej całościowym oddziaływaniem terapeutyczno-edukacyjnym uczniów z autyzmem oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zespół SCWEW tworzą nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w Centrum Autyzmu oraz nauczyciele i specjaliści z innych placówek, zatrudniani (w miarę potrzeb) do realizacji celów SCWEW oraz koordynatorzy ds. współpracy ze SCWEW ze szkół i przedszkoli ogólnodostępnych.
Zadania SCWEW
- Konsultacje dla nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu prawidłowego zdiagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/uczniów
- Wspieranie nauczycieli w zakresie prowadzenia wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia i opracowywania IPET, współpracy z rodzicami, pracy z grupą zróżnicowaną, właściwego doboru pomocy dydaktycznych, dostosowania programów, skutecznych metod pracy oraz doboru i obsługi specjalistycznego sprzętu
- Wspieranie kadry kierowniczej w wypracowaniu całościowego modelu funkcjonowania szkoły/przedszkola jako organizacji włączającej
- Prowadzenie modelowych zajęć i organizowanie wizyt studyjnych
- Działania doradczo – szkoleniowe w zakresie podnoszenia kompetencji kadry i pracowników szkół i przedszkoli
- Prowadzenie bazy informacji o instytucjach i podmiotach udzielających wsparcia w środowisku lokalnym
- Organizowanie specjalistycznych szkoleń i warsztatów oraz umożliwianie dokształcania we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli
- Wypożyczanie sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych do pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- Porady i instruktaże obsługi sprzętu specjalistycznego
- Współpraca z podmiotami uczestniczącymi w procesie rozpoznawania potrzeb i udzielania pomocy dzieciom i ich rodzinom : poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, jednostkami ochrony zdrowia, placówkami realizującymi pomoc społeczną i pomoc rodzinie oraz instytucjami i organizacjami pozarządowymi
KULTURA
Krakowskie instytucje realizują różnorodne działania mające na celu zwiększenie dostępności do kultury dla osób ze specjalnymi potrzebami, a także osób z niepełnosprawnościami. Są to między innymi usprawnienia architektoniczne, zakupy specjalistycznego sprzętu, dostosowanie stron internetowych, tłumaczenia na polski język migowy, audiodeskrypcje, szkolenia dla personelu czy wydarzenia kulturalne przeznaczone dla osób z różnymi typami niepełnosprawności czy z określonymi potrzebami specjalnymi.