Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Wielokulturowość i edukacja

Edukacja to podstawa każdego inkluzywnego i solidarnego społeczeństwa. Pragniemy, by nasze szkoły były gotowe na wyzwania wielokulturowego społeczeństwa. Pragniemy wzmacniać każdego ucznia i uczennicę, dlatego też inicjowane są działania, które mogą wzmacniać procesy integracyjne.

Asystenci i asystentki wielokulturowe w krakowskich szkołach

Asystenci/tki wielokulturowe pomagają uczniom i uczennicom z doświadczeniem migracji w nauce i odnalezieniu się w szkolnej rzeczywistości. Są również ogromnym wsparciem dla nauczycieli oraz rodziców potrzebujących pomocy w organizacji życia w Polsce.

O tym, jak kluczowe jest wsparcie asystentów wielokulturowych w procesie edukacyjnym uczniów pochodzących z innych państw, można było przekonać się zwłaszcza po wybuchu wojny w Ukrainie. Chociaż asystenci wielokulturowi pracują w szkołach w Krakowie od wielu lat i pochodzą z różnych krajów, to właśnie ostatnie miesiące potwierdziły, jak znacząca jest ich rola.

Osoby te są bardzo potrzebnym wsparciem dla uczniów z zagranicy, a zwłaszcza tych, którzy nie znają jeszcze języka polskiego. Wspierają też nauczycieli w komunikacji z najmłodszymi oraz ich rodzicami – to właśnie asystenci wielokulturowi są często pierwszym punktem kontaktowym i miejscem, do którego najchętniej zwracają się oni z pytaniami o edukację dzieci czy funkcjonowanie w nowym miejscu.

Kraków sukcesywnie wydaje zgody na zatrudnienie asystentów wielokulturowych w szkołach. Pod koniec 2022 roku w krakowskich szkołach na tym stanowisku zatrudnionych było ponad 160 osób.

Podnoszenie kompetencji językowych oraz kwalifikacji z edukacji wielokulturowej

W krakowskich szkołach pracuje coraz więcej osób pochodzących z innych państw, które są zatrudniane zwłaszcza jako wspomniane wcześniej asystentki i asystenci wielokulturowi. Po wybuchu wojny w Ukrainie w tym charakterze zatrudniono wiele osób z obywatelstwem ukraińskim, ale nie tylko. W krakowskich szkołach zatrudniano też nauczycielki i nauczycieli oraz pracownice i pracowników obsługi, przyjeżdżających do stolicy Małopolski z Ukrainy. Wielu z nich znalazło pracę dzięki bazie ofert prowadzonej przez Wydział Edukacji UMK (do końca roku szkolnego 2021/2022 wpłynęło niemal 600 zgłoszeń obywateli Ukrainy zainteresowanych zatrudnieniem w krakowskiej oświacie).

Miasto organizowało i organizuje nadal dla tych osób (a także dla uczennic i uczniów) intensywne kursy języka polskiego prowadzone przez wykwalifikowanych lektorów (grupa nauczycieli z odpowiednimi uprawnieniami do prowadzenia takich zajęć zatrudnionych tylko w szkołach w Krakowie liczy już prawie 300 osób – jest to efekt wysokich dofinansowań przyznawanych przez Kraków nauczycielkom i nauczycielom, którzy chcą nabywać kwalifikacje do nauczania języka polskiego jako obcego). Wśród studiów podyplomowych i kursów uznawanych przez Miasto Kraków za priorytetowe są też te dotyczące edukacji wielokulturowej i międzykulturowej (nauczyciele mogą otrzymać aż 95 proc. dofinansowania). W roku szkolnym 2022/2023 organizowane są także też kursy z języka ukraińskiego dla polskich nauczycieli oraz pracowników obsługi i administracji. Zostały one sfinansowane ze środków Miasta Krakowa oraz UNICEF.

Poradnik dot. oświaty dla obcokrajowców i obcokrajowczyń

Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa z myślą o uczniach i uczennicach pochodzących z innych krajów oraz ich rodzicach przygotował poradnik dotyczący najważniejszych kwestii związanych z edukacją w Krakowie. Opracowanie zostało przygotowane w języku polskim, angielskim i ukraińskim.

Można w nim znaleźć podstawowe informacje o:

  • prawie dzieci i młodzieży pochodzących z innych krajów do bezpłatnej nauki i opieki
  • wsparciu, na jakie uczniowie-obcokrajowcy mogą liczyć, by odnaleźć się w szkolnej rzeczywistości
  • inicjatywach realizowanych na ich rzecz przez dyrektorów i nauczycieli krakowskich szkół
  • miejskim programie „Otwarty Kraków” i Punkcie Informacyjnym dla Obcokrajowców w Krakowie.

Pobierz poradnik w polskiej wersji językowej [PDF].
Download the English version of the guide [PDF].
Завантежте посібник українською мовою [PDF].
Скачать справочник на русском языке [PDF].

Słoneczne przestrzenie wsparcia

Za sprawą współpracy Miasta Krakowa z UNICEF powstały wyjątkowe miejsca. SŁOŃCE – Słoneczne Przestrzenie Wsparcia to osiem miejsc w różnych lokalizacjach Krakowa, w których z pomocy psychologów, pedagogów i logopedów mogą korzystać dzieci z Ukrainy, jak i ich polscy rówieśnicy. To także miejsca pełne dodatkowych aktywności dla rodziców, nauczycieli oraz asystentów wielokulturowych.

W Słonecznych Przestrzeniach Wsparcia jest oferowany szeroki zakres pomocy, dobieranej w sposób bardzo indywidualny. Organizowane są warsztaty i dodatkowe konsultacje. Wśród proponowanych zajęć są między innymi spotkania związane z terapią mowy i języka, warsztaty artterapii, spotkania wspomagające rozwój psychoruchowy. Organizowane będą również spotkania pomagające w odnalezieniu się w nowym środowisku. Specjaliści zatrudnieni w Słonecznych Przestrzeniach Wsparcia wymieniają się doświadczeniem i informacjami tak, aby potrzebujący mogli otrzymać jak najbardziej odpowiednią formę pomocy.

Poniżej znajdują się dane kontaktowe Słonecznych Przestrzeni Wsparcia. Informacje o ich działaniach oraz godzinach otwarcia udzielane są telefonicznie oraz mailowo.

Oferta dostępna na stronie: spwslonce.com.

Dodatkowe informacje w języku polskim można znaleźć także tutaj, a w języku ukraińskim w tym miejscu.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Wiktor Hunek
Podmiot publikujący: Kraków dla Równości
Data publikacji: 2023-01-17
Data aktualizacji: 2023-02-09
Powrót